Τρίτη 1 Ιουλίου 2008

Σχολιασμος της ερευνας για την Πινακοθηκη Λάρισας

Την Δευτερα 30 Ιουνίου δημοσιευτηκαν τα αποτελεσματα της έρευνας που εγινε στην Λάρισα για την Δημοτικη Πινακοθηκη. Τα συμπερασματα της ειναι άκρως ενδιαφέροντα και σηκωνουνε αρκετή συζητηση. Μερικα κομματια όμως μου κανανε ιδιαιτερη εντυπωση:
Καταρχας ειναι προφανες οτι το κοινό της Λάρισας δεν ειναι ικανοποιημενο απο την Πινακοθηκη του (καθως προκειται για δημοτικη), κατι που φαινεται στο ποσοστό 98,04% που επιθυμει να δει και άλλες εκδηλώσεις στην Πινακοθηκη πέρα απο τις εκθέσεις που φιλοξενεί. Αυτο μας λεει το πολυ απλό οτι το κοινό της Λάρισας δεν θεωρεί επαρκές το έργο και την λειτουργια της Πινακοθηκης και μαλιστα σε συντριπτικό ποσοστό. Σημαντικο ειναι να δουμε παράλληλα και το γεγονος οτι ενα ποσοστό 77,38% θα επελεγε την Πινακοθηκη ως μερος για καποια κοινωνικη δραστηριοτητα του, κατι που δειχνει οτι ενω ο Λαρισαιος θέλει να εντάξει την Πινακοθηκη στις κοινωνικες του δραστηριοτητες, η Πινακοθηκη δεν ανταποκρινεται σε αυτες τις προσδοκίες, απογοητευοντας προφανως τους Λαρισαιους.
Ενα 91,73% δηλώνει πως τα εποπτικά μέσα της Πινακοθηκης ειναι ανεπαρκή και πως θέλει κι άλλα μέσα για να παρακολουθεί τις εκθέσεις, όπως οπτικοακουστικά μέσα, υπολογιστή κ.α. Αυτο μας λεει πολυ απλά πως η Πινακοθηκη λειτουργεί με έναν πολυ απλό τρόπο, μη εκμεταλευόμενη τα συγχρονα μεσα που μπορουνε να βοηθησουνε στην μουσειακή εμπειρια του κοινού, κατι που σιγουρα δεν βοηθά στην εξοικειωση του κοινού με τα εκθέματα.
Ενα αρκετά μεγάλο ποσοστό, 45,82%, μαθαινει για την ύπαρξη και την θέση της Πινακοθηκης απο στόμα σε στόμα, μεσω της οικογενειας, φίλων και του σχολείου, με το ποσοστό που ενημερωνεται απο τα τοπικα ΜΜΕ να φτάνει στο 24,77% και το ποσοστό που ενημερωνεται απο το Ιντερνετ να φτάνει στο ντροπιαστικό 0,93%, ποσοστό λογικο όμως αφου δεν υπάρχει εστω μια στοιχειωδη διαδικτυακη αναπτυξη της Πινακοθηκης την ωρα που ενα 11,98% θα ηθελε να ενημερωθει μεσω Διαδικτύου. Ακομα, ενα μεγάλο ποσοστό θα ηθελε κι άλλους τρόπους να γνωρισει την Πινακοθηκη, οπως εκδηλωσεις γνωριμιας, ενημερωση απο εντυπο και τηλεοπτικό Τυπο. Αυτα τα ποσοστά μας λενε απλά οτι για την Πινακοθηκη μαθαινουμε κυριως απο στόμα σε στόμα, κατι θετικο απο την μια πλευρά αλλα ελλιπές μαλλον καθως αυτες οι πληροφοριες δεν ειναι αξιοπιστες ή επαρκείς. Επισης συμπεραινουμε ευκολα οτι τα τοπικά ΜΜΕ δεν δινουνε και ιδιαιτερη σημασία στην Πινακοθηκη αφου μολις ενας στους τέσσερις σχεδον μαθανε γι'αυτην απο τα Μέσα, κάτι που το θεωρεί λογικο οποιος παρακολουθει τα τοπικά ΜΜΕ. Οσον αφορά το θεμα "ιντερνετ" τωρα ή καλυτερα την έλλειψη της οποιας ενημερωσης μεσω αυτου, ειναι άλλη μια αποδειξη της νοοτροπίας της Πινακοθηκης: ειναι εσωστρεφής καθως οι Λαρισαιοι ζητάνε τρόπους να γνωρισουνε την ίδια τους την Πινακοθηκη, τα τοπικα μεσα δεν την στηριζουνε ή αδιαφορουνε γι'αυτην και απευθυνεται κυριως προς τους Λαρισαιους καθως με περιορισμενη προβολή απο τα ΜΜΕ και καθολου χρηση Διαδικτυου δεν μπορει να προσελκυστεί κοινο απο άλλες πόλεις, ουτε καν να ενδιαφερθεί για τις εκθεσεις, μονιμες ή περιοδικες.
Ενα 96,92% των Λαρισαιων, ευτυχως, ξερουνε εστω που ειναι η Πινακοθηκη περιπου, με ενα ποσοστό 87,98% που ξερουνε την ακριβη τοποθεσια της. Ευτυχως βεβαια, αλλα δεν ξερουμε ομως ποσοι πανε μεχρι την Πινακοθηκη, ακομα κι ας ξερουνε που ειναι.
Τελος ενα ποσοστό μεγάλο προτιμα την Πινακοθηκη ανοιχτη όλη μερα και θελει προσωπικη ξενάγηση ή σε γκρουπ, ενω το αντιτιμο της εισόδου δεν το θεωρει κυριο εμπόδιο (χωρις να διευκρινιζεται στην ερευνα οτι αυτο ειναι 3 ευρώ και δεν δινεται τιποτα δωρεαν περαν ενος μικρου φυλλαδίου).
Πραγματικά ενδιαφέροντα όμως ειναι τα σχόλια του κου Ξηρομεριτη, διευθυντη της Δημοτικης Πινακοθηκης. Αφου λοιπον χαιρεται που συμμετειχε στην ερευνα κοσμος ανωτατης εκπαιδευσης και που ο κοσμος ξέρει εστω που ειναι η Πινακοθηκη, θεωρει πως η ερευνα ειναι ενα στοιχειο που αποτελεί σημαντικο εργαλείο για την προσέλκυση του κοινού. Ωστόσο, το γεγονος οτι περιμενανε 6 χρόνια (3 απο την αναληψη καθηκοντων του κου Ξηρομεριτη) σχεδον για να γινει μια τέτοια έρευνα και μετα να βρουνε τεχνικες για προσελκυση του κοινού ειναι το λιγοτερο παράξενο αν όχι ανεπαρκες και ενδεικτικο απαρχαιωμενων τροπων λειτουργιας μιας Πινακοθηκης. Στην συνεχεια ο κος Ξηρομεριτης φαινεται να εχει παρει το μηνυμα του κοινού και να εχει καταλάβει και ο ίδιος ποσο απροσιτη ειναι η Πινακοθηκη και πόσο ο κόσμος δεν την γνωριζει, δεν την επισκεπτεται και δεν την ξερει γενικά και γι'αυτο αναγγέλει διαφορες δραστηριοτητες εξωστρέφειας και γνωριμιας απο τον Σεπτέμβριο, ενα πολυ πολυ αισιοδοξο μηνυμα που δειχνει να ειναι ενα πρωτο βημα για την προσεγγιση τακτικων μουσειων μεγάλων πολεων. Μενει φυσικα να δουμε αν θα υλοποιηθουνε αυτες οι εξαγγελίες και πως. Αλλα ας προσπαθησουμε να ειμαστε αισιοδοξοι. Στην συνεχεια, πεφτει σε ενα ολίσθημα υπερηφανευομενος οτι χρησιμοποιηθηκανε οπτικοακουστικά μεσα στην εκθεση της Μπιενάλε και της Mail Art. Ωστόσο, στη μεν Μπιενάλε, τα όποια μεσα ητανε εκτός ρευματος, επρεπε ο ίδιος να τα βαλω στην πριζα και να τα αναψω και παλι μερικα δεν μπορεσα ποτε να τα δω οπως θα επρεπε να ειναι καθως δεν ηξερα να τα συνδεσω. Οσο δε για την Mail Art, δεν καταλαβα σε τι αναφερεται, ίσως σε μια τηλεόραση που υπήρχε στον χωρο. Σιγουρα όμως, ουτε τα όποια οπτικοακουστικα μέσα στην Μπιενάλε ουτε στην Mail Art ειναι αριθμητικα ή ποιοτικα αρκετά για να υπερηφανευεται κανεις γι'αυτα. Οσον αφορα την σημανση για την Πινακοθηκη, θεωρει ικανοποιητικο το ποσοστό όσων ξερουνε οτι υπάρχει τέτοια αλλα επιθυμει να υπάρχουνε κι άλλες πινακιδες σημανσης και πρεπει να το αναγνωρισω οτι η σημανση ειναι μαλλον επαρκης, μπορει να γινει και καλυτερη αλλα σιγουρα ειναι σε καλο επιπεδο, σε όλες τις εξόδους της πόλης και σε κεντρικους δρόμους. Προς το τελος όμως των σχολιων του κου Ξηρομερίτη παλι βλεπουμε καποιες το λιγοτερο ανακριβειες. Μας λεει οτι η Πινακοθηκη ειναι ανοιχτη όλη μερα σχεδον, απο το πρωι μεχρι το μεσημερι και πολλα απογευματα. Η Πινακοθηκη ειναι ανοιχτη Τριτη εως Κυριακη, όπως όλες οι Πινακοθηκες ειναι κλειστη την Δευτέρα, απο τις 1ο νομιζω το πρωι μεχρι τις 1-2 και το απογευμα 6-9, εκτος Σαββατου και Κυριακης που μενει ανοιχτη μονο το πρωι. Αρα εχουμε 4 απογευματα την εβδομαδα την Πινακοθηκη διαθεσιμη σε όσους εργάζονται τα πρωινα και το Σαβ/κο που ειναι πρωτης τάξεως ευκαιρια για επισκεψη μενει ανοιχτη μονο το πρωι, κακως κατα την γνωμη μου, καθως θα μπορουσε εστω μια μερα του Σαβ/κου να μενει ανοιχτη και το απογευμα για να προσεκλυσει τον κοσμο. Επισης κακως θεωρει οτι το εισιτηριο ειναι μονο 3 ευρω καθως με αυτα τα 3 ευρω δεν παιρνουμε τιποτα άλλο εκτος απο ενα κουπόνι εισόδου και τιποτα άλλο. Οσον αφορά τωρα το θεμα του ξεναγου ή του ιστορικου τεχνης που ο κος Ξηρομεριτης μας λεει οτι υπάρχει διαθεσιμος, εγω προσωπικα και όσους ξερω δεν εχουνε δει κανεναν διαθεσιμο για ξεναγηση και δεν εχει καμια αξία να υπάρχει αν ειναι με τον καφε του στο ισόγειο ή το καφέ συζητωντας με το προσωπικο ή διαβαζοντας εφημερίδα.
Τελικα αυτη η ερευνα ειναι ενα απο τα πιο χρησιμα εργαλεια για την εκτιμηση της Πινακοθηκης και του τρόπου λειτουργιας της, όπως αυτη καθρεφτιζεται στο κοινό της Λάρισας. Ελπιζω μονο να αξιοποιηθεί σωστα απο το προσωπικό της Πινακοθηκης και της καινουργια καλλιτεχνικη διευθυντρια κα Τσαρα, ειδικα δεδομενης της δεσμευσης του κου Ξηρομεριτη οτι τετοιες ερευνες θα συνεχιστουνε στο μελλον.